6-12 maanden

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Nu leert uw baby zichzelf kennen. Hij let op zijn bewegingen, bekijkt zijn vingers en pakt zijn voeten. Zachte muziek en rustige liedjes maken de baby rustig.
Uw baby houdt van het samendoen van spelletjes zoals kiekeboe en lacht daar om.

Als uw baby ongeveer acht maanden is leert hij nieuwe emoties bij. Hij wordt boos als hij moet liggen tijdens het verschonen. Hij vindt het leuk als hij zijn eerste stappen zet of zichzelf in de spiegel ziet. Hij laat merken dat hij u lief vindt of wil door u getroost worden.

De baby begrijpt nu ook hoe het gaat bij zijn verzorging of bij een spelletje. Hij doet bijvoorbeeld zijn arm omhoog als u hem zijn hemd aantrekt of begint al te lachen als u kiekeboe gaat spelen.

Uw baby ziet het verschil tussen bekende en onbekende mensen. Hij kan boos of bang zijn als een onbekende in de buurt komt. En als hij u of andere bekende mensen ziet wordt hij blij. Dit wordt eenkennigheid genoemd. Als uw baby bijna 1 jaar is vindt hij het vaak goed als hij u even niet ziet. Hij is nieuwsgierig naar andere mensen.
Door alle aandacht die u hem geeft voelt hij zich veilig, op zijn gemak en kan hij zichzelf al vermaken.

Baby’s vinden het heel leuk om naar andere baby’s en kinderen te kijken. Ze kruipen ernaar toe, kijken naar elkaar, maken geluid en voelen aan elkaar.

Hoe begeleiden wij uw baby

Veiligheid
We zorgen ervoor dat uw baby zich prettig en vertrouwd voelt in de groep. We zorgen voor een vertrouwd ritme rond eten, slapen en verzorgen. Dit overleggen we met u.

Als we uw baby verzorgen of met hem spelen dan kijken we goed naar wat hij doet. Maakt hij oogcontact? Dan lachen en praten we met hem. Kijkt hij even weg? Dan wil hij misschien even wat rust om zich heen en wachten we rustig af. We geven uw baby persoonlijke aandacht en knuffelen met hem. We verzorgen uw baby in een rustig tempo en met rustige, ontspannen bewegingen.

In de groep hangen we foto’s op van thuis. Uw baby herkent de foto van pappa en mamma. Zo komt de leefwereld van thuis in de groep. Dit voelt extra veilig voor uw baby.

Spelen
Uw baby kan zich al meer bewegen en gaat op ontdekking uit. In de groep zorgen we voor veilige en interessante speelplekken. Hier kan uw baby zelf op ontdekking uitgaan. We zijn nabij, geven hem de ruimte voor zijn eigen spel en spelen met uw baby. Hierdoor groeit de band met uw baby verder.

Kiekeboe-spelletjes vinden baby’s op deze leeftijd erg leuk. Zo leert uw baby dat iemand ook weer terug komt als hij even uit beeld is. Ook doen we dagelijks schootspelletjes en zingen liedjes met de baby’s. Het contact en plezier samen zijn hier erg belangrijk. Uw baby begint te snappen dat je om beurten iets zegt of doet: de ‘beurtspelletjes’. Dit zorgt voor veel plezier.

We stimuleren het contact tussen de kinderen. We leggen ze bijvoorbeeld bij elkaar op een kleed met speelgoed. Baby’s doen elkaar soms na. Als een baby lacht, lacht de ander soms mee. De baby’s leren veel van elkaar genieten van elkaars aanwezigheid.

 

Spraak/taalontwikkeling

Als u tegen uw baby praat is het gebrabbel al een reactie op uw woorden. Uw baby herhaalt de klanken die hij u hoort zeggen, zoals “bamaba”.
Uw baby verzint al zelf geluiden om te laten horen hoe hij zich voelt.
Uw baby gaat steeds meer geluiden die hij hoort nadoen. Bijvoorbeeld “fèh” voor “fles”.  Het gaat meer en meer lijken op het echte praten. Het is dan ook belangrijk dat uw baby goed kan horen!

Zo rond het eerste jaar spreekt uw baby zijn eerste woordjes. Hij blijft nog wel brabbelen, maar u hoort steeds vaker “echte” woordjes tussen zijn gebrabbel. Goed luisteren dus!

Wat in deze periode niet zo opvalt – maar wel heel belangrijk is – is dat uw baby begint te begrijpen wat u zegt.

Hoe begeleiden wij uw baby

In de groep praten we veel tegen uw baby, bijvoorbeeld tijdens het verzorgen en wanneer hij op schoot zit. We doen dit op vriendelijke, uitnodigende toon. We reageren ook op de geluidjes of eerste woordjes van uw baby. Zo kunnen al vrolijke ‘gesprekjes’ ontstaan. Deze gesprekjes versterken onze band met uw baby. Ook stimuleert dit zijn taalontwikkeling.

Regelmatig op de dag zingen we liedjes met de baby’s. We zingen liedjes die bij het dagprogramma horen, zoals ‘smakelijk eten’ aan het begin van de lunch. We herhalen vaak dezelfde liedjes, zodat uw baby ze gaat herkennen.

Als uw baby brabbelt, dan laten we merken dat we hem gehoord hebben. We reageren op zijn geluidjes en laten zien dat we hem hebben begrepen. Zo groeit het zelfvertrouwen van uw baby.
We praten tegen uw baby in korte, duidelijke zinnen. We herhalen de woorden, zodat hij ze gaat herkennen en de betekenis ervan gaat begrijpen.

In de groep kijken we regelmatig prentenboekjes met uw baby alleen of in een klein groepje. We bekijken de plaatjes en benoemen wat we zien en zingen liedjes bij de plaatjes. We stimuleren dat uw baby reageert. Dit is gezellig en heel leerzaam. Ook liggen in de groep altijd boekjes klaar, die de baby’s zelf kunnen pakken. Zo groeit de interesse in boekjes, wat belangrijk is voor het leren lezen later op school.